
Als je website een professionele uitstraling heeft, vergroot je de kans dat mensen bij je kopen. Ga goed van start met deze negen tips voor een zakelijke website.
1. Bedrijfsnaam als domeinnaam
Je kunt je bedrijfsnaam gebruiken als domeinnaam. Helaas komt het voor dat als je je bedrijfsnaam inschrijft in het Handelsregister, een ander deze naam daarna snel als domeinnaam registreert. Registreer daarom eerst je domeinnaam bij SIDN. Schrijf je daarna pas in bij KVK. Bij Stichting Internet Domeinregistratie (SIDN) controleer je of je gewenste domeinnaam nog vrij is.
2. Bepaal je doelgroep
Breng je doelgroep in kaart voordat je je website bouwt. Zo kun je aansluiten op de wensen van je klanten. Veel ondernemers gebruiken hiervoor persona’s. Dit zijn fictieve klanten met specifieke kenmerken, zoals:
- geslacht
- leeftijd
- inkomen
- karaktereigenschappen
- hobby’s
- online activiteiten
- verwachtingen van je producten en diensten
Persona’s kun je later verbeteren, bijvoorbeeld door klantgesprekken te houden en online analyses te maken. De resultaten hiervan gebruik je vervolgens om je website te verbeteren.
3. Auteursrecht website
Als je een geschikte domeinnaam hebt en weet wie je doelgroep is, kun je beginnen met je website. Deze bestaat uit verschillende onderdelen:
- lay-out
- broncode
- content, zoals tekst, afbeeldingen en video’s
Je kunt kiezen voor bestaande templates voor websites, zelf een website bouwen of een externe partij inhuren om dit voor je te doen. De maker van de website krijgt automatisch het auteursrecht. Maak dus vooraf afspraken over de overdracht van het auteursrecht als je het maken van je website uitbesteedt. Zodra je het auteursrecht hebt, kun je wijzigingen doorvoeren zonder toestemming of extra kosten.
Nieuwe regels voor online verkopen
Als jij via een webshop, verkoopplatform of social media zakendoet met consumenten, moet je je sinds 28 mei 2022 houden aan nieuwe regels voor o.a. reviews, kortingen, ‘gratis’ online diensten en vergelijkingssites.
4. Regel je SEO
Om zoveel mogelijk bezoekers op je website te krijgen, wil je hoog scoren in zoekmachines (Search Engine Optimization, SEO). Schrijf daarom originele teksten met veel synoniemen. Ook met de volgende punten kom je een heel eind:
- Word een autoriteit op je vakgebied. Maak bijvoorbeeld nieuwsbrieven over onderwerpen die te maken hebben met je product of dienst.
- Vernieuw regelmatig je website. Doe je dit niet, dan schat een zoekmachine je website lager in.
- Plaats zoveel mogelijk links naar relevante websites van anderen. Zorg er ook voor dat websites met meer autoriteit naar je website linken. Dit heet linkbuilding.
- Zet de belangrijkste zoekwoorden in titels en subtitels.
- Verwerk deze zoekwoorden nog een paar keer in de tekst en in de URL.
- Houd de URL zo kort mogelijk.
- Voeg per artikel een meta-omschrijving toe. Dit is een omschrijving van de inhoud van de website die je zelf mag aanleveren. Zoekmachines nemen deze meestal over.
5. Ga aan de slag met SEA
Via zoekmachine-advertenties (Search Engine Advertising, SEA) kun je ook bezoekers naar je website trekken. Gebruik hiervoor relevante zoekwoorden van je doelgroep. Je advertentie verschijnt dan boven onbetaalde zoekresultaten. Je betaalt bij zoekmachine-advertenties per klik: met CPC (cost per click) of PPC (pay per click).
In deze video vind je vijf tips om je online te profileren:
6. Scoor met klantreviews
Reviews van klanten worden steeds belangrijker. Klanten laten hun aankoop namelijk voor een groot deel afhangen van onafhankelijke ervaringen van anderen. Je kunt een functie aan je website toevoegen, zodat klanten zelf een review kunnen achterlaten.
Je kunt ook zelf reviews van klanten op je website plaatsen. Die noem je ook wel testimonials. Vraag wel vooraf toestemming. Houd hierbij rekening met de Europese Privacywetgeving. Vermeld of verzamel je gegevens van (potentiële) klanten? Check vooraf of je voldoet aan de bepalingen van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Let er bij reviews op dat er vanaf medio 2022 nieuwe regels zijn. Zo moet je je klant informeren over hoe je met reviews omgaat en je inspannen om nepreviews te voorkomen. Negatieve reviews mag je niet zomaar weghalen, tenzij ze aantoonbaar nep zijn.
7. Zorg voor een veilige website
Je moet er niet aan denken: een hacker breekt in op je website. Ook je klanten lopen dan het risico dat hun gegevens op straat komen te liggen. Geef ze meer zekerheid en zorg voor een veilige verbinding en gewaarborgde privacy. Hoe? Met TLS Encryptie. Transport Layer Security (TLS) is de opvolger van Secure Sockets Layer (SSL). Hiermee versleutel je wachtwoorden en andere privacygevoelige gegevens (https). Let op: de termen SSL en TLS worden door elkaar gebruikt.
Een TLS-certificaat vraag je aan bij een Certification Authority (CA). Je krijgt dan een slotje te zien in de adresbalk van de browser. Het slotje geeft je klant meer vertrouwen in je website en het zorgt ervoor dat je hoger in Google rankt. Daarmee zorgt het voor meer bezoekers en dus meer omzet.
Werk daarnaast met de nieuwste softwareversie en voer updates zo snel mogelijk uit om beveiligingslekken te voorkomen.
8. Maak je website toegankelijk
Lezers met een beperking hebben moeite met het begrijpen van tekst op je website. Denk aan mensen die slechtziend, doof of laaggeletterd zijn. Verbeter de webtoegankelijkheid van jouw website bijvoorbeeld met contrasterende kleuren, ondertiteling bij video’s en grotere navigatieknoppen.
Meer tips voor webtoegankelijkheid vind je in dit artikel.
9. Kies voor een responsive website
Een responsive website is een website die geschikt is voor mobiele apparaten, zoals tablets en smartphones. Het aantal mensen dat een computer of laptop gebruikte in 2020 is sinds 2017 met 3,3% gedaald, terwijl het mobiele verkeer juist met 30% groeide. Deze stijging in internetgebruik via mobiele apparaten maakt de keuze voor een responsive website verstandig.
De kleine lettertjes van een normale website via een mobiel apparaat lezen is niet prettig, omdat de beeldgrootte niet op elkaar is afgestemd. Hierdoor haken bezoekers sneller af. Een responsive website past zich qua lay-out aan het kleine scherm aan. Knoppen op de site zijn bijvoorbeeld extra groot, waardoor je ze makkelijker met je vinger aanraakt. Ook de tekst is extra groot, en tekst en afbeeldingen passen binnen de breedte van je scherm. Scrollen naar links en rechts of in- en uitzoomen is niet nodig.
dit bericht is afkomstig van de KVK.nl én geschreven door Marty Zanen